let's be honest here.
Friday 25 October 2013
Assalamualaikum.


"Mungkin kita pernah rasa tentang cinta yang takdirnya bukan untuk kita."


Please lah baca semua. Jangan langkau sikit pun. Entry kalini seriously panjang. Aku nak type pun penat.

Remaja zaman sekarang ni mana ada sapa pun yang tak pernah ada perasaan kepada makhluk Allah yang lain jantina daripada dia kan. Even dia tak pernah kapel, dia mesti ada punyalah secebis or secubit perasaan cinta tu. Walaweh ayat ko Haifaa, kalah doktor cinta beb. Patut punlah bila ko kata ko tak pernah bercinta orang payah nak percaya. =.=

Ehem. Aku memang tak pernah bercinta k. Dulu atau lebih tepat beberapa bulan yang lepas aku pernahlah terdetik nak try berkapel macam kengkawan aku ni en. Tapi Alhamdulillah, Tuhan still lindungi aku supaya tidak bercinta sebelum sampai waktunya.

Tambah pulak bila para ustaz dan ustazah kerap duk bagi ceramah kata jangan bercinta waktu sekarang ni. Haram kata mereka. Bukan tu saja, kalau korang baca novel islamik ni, Cinta High Class tajuk dia, serious rasa insaf. Tah-tah kalau sapa yang kapel sekarang ni pun kalau baca terus mintak break ngan pasangan dia pa. Hahaha.



So, aku sarankan korang bacalah novel tu yer. Manusia yang berkapel lebih digalakkan la:3 Hehehe. Dun wory, takmau beli, aku boleh pinjamkan. Aku ada. Mintak je kat aku. Aku ni kan library bergerak. Muahahaha.

Bak kata penulis novel tu "Bercinta lepas akad nikah lebih baik. Lebih nikmat dan diredhai Allah." Hubungan halal kan, nak jalan pegang tangan ke peluk depan orang ramai pun orang tak kata apa dah. Tapi, seelok eloknya elakkan lah buat centu depan public. Hahaha

Semua orang nak suami yang soleh dan isteri yang solehah. Tapi, diri sendiri pun tak pernah nak berubah kearah 'itu' lagi. Cena nak dapat? Hmm. Banyak risiko oww berlakikan or berbinikan orang yang pernah kapel sebelum kahwin ni. Kalau nak tahu apa risiko dia, bacalah novel tu. Hahaha pandai aku promote en :3

Bila dah baca novel tu en, rasa macam senang ja nak elakkan diri dari berkapel sebelum nikah ni. Bagi perempuan, kalau ada si lelaki yang berkenan kat korang dan nak jadikan korang as diorang punya kekasih hati en, tetapkanlah hatimu dan beranikanlah dirimu untuk berkata kepada si lelaki "Kalau suka, datanglah jumpa wali saya. Beritahu beliau, bukan beritahu saya." Gituw ayat. Kalau dia betul betul suka kamu, dia akan betul betul pergi jumpa wali kamu beb. Kalau tak, sebaliknyalah kan.

Tapi cena kalau kita ni masih dibawah umur? Macam sekarang ni la. Baru belasan tahun. Below 17 tahun lak tu en. Apa yang susahnya? Aku rasa lagi senang nak elak. Reject terus. Tanpa rasa bersalah k. Eleh, seluar dalam dia pun parents dia yang belikan ada hati nak nak bercinta dengan anak orang. Puih.

Macam kalau dah cukup umur en. Dah boleh kawin en, suruh si dia jumpa wali and dia pi jumpa sungguh. Jangan cuak lagi beb. Kita tengok pulak dari segi agama dia, kewangan dia. Kalau dia ada agama yang cukup cukup tinggi even tak jadi ustaz. Akhlak dia baik dan dia ada kerja tetap dan mampu untuk tanggung kita, terima ja dia even kita tak kenal dia. Agama dia tu yang penting. Hat tu dia ada, hat len jangan risau sangat dah. Kalau si dia tak mampu nak tanggung, takyah terima. Nafsu ja tu -..-

K, before aku melalut ke arah 18sx en. Better aku stop. My point, elakkan diri daripada bercinta dengan manusia sebelum sampai waktunya. Nak sangat bercinta, cinta dengan buku luh. Lebih afdal. Pergh tengok, cara aku bagi nasihat macam aku duk buat macam tu en. Padahal aku lah yang banyak crush. Crush sana crush sini. Fyi, aku sedang cuba berubah kearah mencintai para buku. Hehehe.

Bila pikir balik, kalau bercinta waktu la pun takdak guna jugak. Even hang bercinta dengan dia 20 tahun pun kalau tak tertulis ada jodoh antara korang, takkan kawin jugak beb. Betoi dak? Kalau ada jodoh, Alhamdulillah lah. Tapi, maybe alam perkahwinan tu tak seindah yang dibayang, diimpi.

"Semakin banyak yang dirasa sebelum nikah, semakin hambar nanti alam pernikahan. Pay now play later." Apa apa pun, just put your trust in Allah.



Kbye.

Thanks for reading :)







© Layout by yours truly, with header-image effect by Chapters. 01 02 03