let's be honest here.
Friday 5 July 2013
Assalamualaikum.




Pernah dengar ayat-ayat sedapkan hati ? Siapa yang pernah dengar . Good to you . For those who not , boo to you ! K , sikit pun tak kejam .

Semua orang mesti tau apa maksud ayat sedapkan hati tu sebab aku surely 200 peratus semua orang pernah sedapkan hati depa dengan cakap benda-benda yang boleh menyedapkan hati . Apa ? Mana pernah makan hati sendiri pun so taktaulah sedap ka dak hati tu . Ha ha ha . Hampa toksah duk buat loyaq buruk sama aku nah . Cepuk kang . Terkangkang kang -..-

Tak paham jugak ? Serious hampa tak paham ? Nak contoh tak ? Aku rajin nak share ngan hampa nih :3 Well , kalau hampa takmau pun , aku tetap nak bagi jugak . Wek wek :p

Contoh kes yang pertama : KECANTIKAN .
*Tengok cermin*

“Omg . Kenapa aku gemuk sangat ni ? Omg . Kenapa muka aku banyak jerawat ?”

Haa . Girls , betul dak apa hampa duk buat cemni bila mengadap cermin ? Jangan tipu . Even hampa cantik meletop top top pun hampa mesti ada jugak hari yang hampa akan cakap macam dialog diatas . Macam aku , setiap hari aku cakap . Nampak sangat kita ni tak reti nak bersyukur kan . Astagfirullahala’zim .

So , ni pulak antara contoh ayat sedapkan hati :

“Hmm . Badan tera ni pun aku cakap gemuk gegila . Sedangkan ramai lagi yang gemuk dari aku . Malah terover gemuk pun ada . Depa lek ja . Sepatutnya aku bersyukur , bukan merungut .”

“ Eh , tak lah banyak mana pun jerawat kat muka aku ni . Eleh , ritu aku tengok ada girl tu muka dia lagi teruk daripada aku . Dia selamba badak ja berkawan ngan orang macam muka dia licin . So , buat apa aku nak malu ? Cool dah la .”

Haa haa . Betoi en en en ? *Angkat kening* Kita buat ayat macam tu sebab takmau diri kita sendiri down . Dan lepas kita dah sedapkan hati , mesti kita akan rasa yakin balik en :3 Tapi , dalam kebaikan tu ada jugak kelemaha jugak . Ya la , on theway hampa nak sedapkan hati , mesti hampa burukkan personality orang lain en ? Tak baik weh tak baik -_-

Better sedapkan hati hampa dengan ayat macam ni :

*Tengok cermin sambil cakap sengsorang*

“Badan tera ni pun aku kata gemuk . Dah kenapa kalau gemuk pun ? Hang takut kena kutuk dengan orang lain ka ? Ataupun hang takut takdak lelaki yang pandang hang ? Girl , bukak minda luas luas k . Biar gemuk asal happy . Kalau kurus tapi tak happy buat apa ? Kalau tak mau gemuk , jagalah pemakanan , bersenam . Dah hang yang takmau buat semua tuh then hang nak merungut pulak . Ish ish ish . Dah biarlah kalau lelaki takmau pandang kita pun . Lagi bagus . Dapat elakkan diri daripada mata-mata nakal para lelaki . Alhamdulillah .”

“ Muka aku jerawat banyak . Aku mesti buat something agar jerawat hilang dari muka aku ni . Kalau takmau hilang takleh nak buat apa lah . Lagipun , kalau takdak orang nak kawan dengan aku sebab muka penuh jerawat  , at least kita tau depa tu jenis manusia yang macam mana . Kalau depa jenis tak pilih kawan , mesti depa akan kawan dengan aku even muka ada jerawat , panau , parut hitam tak cantik , etc . Itu baru kawan sejati .”

Nampak tak perbezaan ayat tu ? So , korang pilih lah nak ayat yang mana . Yang elok atau yang tak elok ? I prefer better you pilih yang elok k . And kalau aku tak prefer kat hampa pun mesti hampa akan pilih ayat yang kedua ni kan . Kalau pilih yang nombor satu , tak pasal-pasal dapat dosa free -.-

Contoh kes kedua : KEPANDAIAN .

*Monolog sendirian di rumah*

“Kenapa aku bodoh sangat ni ? Kenapa aku tak pandai macam kengkawan aku ? Depa bila jawab exam result semua gempak-gempak . Aku ? Hmmm . Haprak .”

Pernah cakap macam ni bila duk kat rumah ataupun kat sekolah tak ? Mestilah pernah kan , tipu sangat kalau tak pernah . Tapi tapi tapi , kalau bebudak sekolah rendah maybelah takdak perasaan macam ni lagi . Tapi , kalau bebudak sekolah menengah . . . . Ha ha ha . Aku rasa setiap hari ada perasaan macam ni . Plus pulak kalau ada kawan yang pandai tahap dari kita kan . Mesti rasa down en ?

So , ni pulak contoh ayat sedapkan hati untuk kes yang kedua :

“Bukan aku tak pandai sebenarnya . Cuma aku yang malas nak belajar . Cer kalau aku rajin belajar , komfem aku pandai macam depa gak . Maybe lebih pandai dari depa . So , aku kena rajin study lepas ni . Mesti !”

See ? Betoi dak ? Aku buat dialog tu sebab aku yang selalu cakap ayat tu . Hehehe . Aku selalu kaunselor diri sendiri supaya rajin study rajin study dan rajin study . Tapi , tak rajin-rajin gak . Haih . Tapi kalau update blog , aku rajin . Homoih :3

So , readers . Nak belajar jangan belajar stress-stress tau . Study lek lek ja . Janji paham apa yang diajar oleh cikgu tuh . Sesetengah orang , tak study balik pun kat rumah , tapi result tetap elok . Sebab depa fokus time cikgu mengajar . Tapi ada jugak sesetengah pelajar yang tak faham or tak fokus time cikgu mengajar , tetapi bila balik kat rumah , dia rajin study .

Well , pegang ayat ni :

“ Study smart , not hard .”

Selalu lah cakap macam ni kalau hampa stress pasal belajar or pelajaran ni . In shaa Allah , kita akan rasa tenang dan boleh belajar dengan rilek .

Aaa . Aku nak update banyak lagi contoh ayat-ayat sedapkan hati nih . Tapi , mesti hampa tak larat nak baca en . Panjang bebenor -.- Aku pun tak larat nak type actually . Kuangkuangkuang .

Cecey , entry aku ni serupa macam aku ni budak pandai en . Bagi nasihat bagai . Aku tak pandai pun . Biasa-biasa ja . Result exam pun nak cakap cukup makan , tak jugak . Hahahaha . Aku ni bab nasihat kat orang , aku pandai . Nasihat kat diri sendiri lagilah pandai . Tapi , aku ni pesyen ketegaq . Takmau nak dengaq . Adoi aii . Bukan takmau dengaq langsung k , Ada kala aku dengaq kata hati , ada kala aku dak . Hehe Xd

Ok , yang tu saja untuk kali ni . Ada idea baru , aku update lagi la .

Kbye .

Thanks for reading :)

© Layout by yours truly, with header-image effect by Chapters. 01 02 03