let's be honest here.
Tuesday 4 December 2012
Assalamualaikum .


Hi . Hari ni aku nak kongsikan sedikit sebanyak tentang bagaimana kita nak mendisiplinkan diri . Aku cari-cari kat rumah aku terjumpa satu buku ni . 

Petunjuk Pelajar Islam : Bagaimana Mencapai Kecemerlangan Dalam Peperiksaan

Haa , tu tajuk buku yang aku baca . Banyak isi dia . Ada 14 bab semuanya . Mendisiplinkan diri ni Bab 2 .   K , sila baca dengan teliti tau ! Penat aku type ni -_-

Jawab pertanyaan berikut :

  1. Kerapkah anda duduk dimeja belajar dengan menghabiskan masa yang agak lama merenung serta membelek-belek nota-nota anda serta menyusun-nysunnya dari sudut meja ke sudut yang lain ?
  2. Kerapkah anda ingin melakukan 'sedikit bacaan' tetapi mendapati diri anda merenung kepada muka surat yang sama satu jam kemudian ?
  3. Kerapkah anda menanti hingga menjelang waktu malam barulah memegang pena untuk menulis laporan yang perlu dihatar keesokan harinya ?
  4. Kerapkah anda 'melayang jauh' ke alam yang lain ketika berada di kelas hanya kerana topik/subjek yang dibincangkan tidak menaik pada anda ?
  5. Kerapkah anda 'hilang punca' atau mengalami fikiran kucar-kacir apabila anda cuba menulis para(perenggan) yang pertama untuk laporan utama ?


Masih terlalu banyak 'kerapkah anda' yang boleh dinyatakan disini tetapi apa yang ingin diutarakan disini ianya menggambarkan bahawa anda telah kehilangan sesuatu. satu-satunya perkara yang sangat penting iaitu 'disiplin diri'

Sesuatu yang positif haruslah dilaksanakan supaya calon-calon tidak akan menyalahkan dirinya , di samping tekanan-tekanan jiwa ataupun gangguan emosi yang hanya boleh membawa akibat buruk terhadap keputusan peperiksaan . Pernahkah anda mengatakan pada diri anda atau mendengar rakan-rakan yang bekata "Kalaulah aku belajar dengan bersungguh-sungguh tentu hasilnya lebih baik" .


Jauhkan tekanan sewaktu peperiksaan semakin hampir . Buangkan perasaan was-was dan takut mengalami kegagalan jauh-jauh dari anda . Cuba hapuskan ungkapan ini dari sanubari anda : Aku mesti lulus peperiksaan ini , jika tidak gelaplah masa depanku. Jika keadaan yang sedemikian , diri andalah sendiri yang bertanggungjawab dalam mewujudkan tekanan tersebut . Bawalah bertenang dan banyaklah berselawat ke atas junjungan besar kita , Nabi Muhammad s.a.w . Dengan ini hati anda akan menjadi sejuk .


So , that's all for tonight . Selepas ni , aku nak kongsi dengan hampa ( para pembaca )  Cara Mengatasi Masalah Menangguhkan Kerja .

Btw, thanks for reading :)








© Layout by yours truly, with header-image effect by Chapters. 01 02 03