let's be honest here.
Monday 8 February 2016
Assalamualaikum.



If you look confident you can pull off anything, even if you have no clue what you're doing.



Dari kecik sampai besaq (( im 18 oredi remember? )) telinga ni keja dengaq orang sembang pasai keyakinan diri ja. Kat sekolah pun keja buat kem jati diri sebab apa? Ya sebab nak pupuk keyakinan tinggi dalam diri. 

Sepa keyakinan diri ni penting weh? Sebab bila kita ada keyakinan diri yang tinggi, insecurities kita terhadap orang lain automatik jadi rendah. Keyakinan diri tinggi takpa, jangan perasan yang lebih ok gaiz? Tak sama tau confidence dan perasan ni.

Aku pun taleh nak cakap besaq la kan, aku punya tahap keyakinan diri pun masih low. Memang low gila laaaaaaaa. Kalau bagi hang, keyakinan diri hang paling low, haaa aku lagi low dari hang ok jangan lawan.

Sebab apa low weh? Sebab kita selalu pikir apa pandangan orang terhadap kita. Selalu pikir apa depa cakap pasal kita bila nampak kita. Selalu overthinking. Pastu stress pastu mental break down pastu nangis tak lama pastu mati pa. Haaa mintak simpang.

Bukan nak bangga diri weh tapi aku ni memang humble gilaaa ( cewah ). Humble sebab aku tiada keyakinan diri yang tinggi untuk perasan.  Kira kalau hampa nak tau tahap keyakinan diri seseorang tu rendah ka tinggi en, tengok la orang tu suka perasan diri dak? Ha kalau seuka puji diri sendiri tu tau dah la memang tinggi tahap keyakinan diri dia. 

Orang yang ada tahap keyakinan diri yang tinggi ni sebab orang sekeliling dia selalu sapot dia, selalu puji dia ( no aku tak maksudkan orang yang keyakinan diri rendah ni mintak pujian ) well, at least support him/her la. Kalau dia takleh nak tingkatkan keyakinan diri dia, hampa tolong lah dia. Bagi kata kata semangat. Selitkan pujian sikit. Alah puji sikit luak kaa en. Berkira sangat nakpi mana?

Aku rasa satu dunia tau akan ke tidak ke flawless an muka aku ni en. Huhuhu. (( punca utama tahap keyakinan diri aku low )) Aku selalu rasa orang cantik ni orang yang kulit muka dia flawless. Aku tak rasa aku sorang ja yang berfikiran macam tu. Orang kita ni weh nak habaq mai, jenih pandang muka dulu. Bentuk badan lain cerita. Muka hang licin, hang putih ok dah hang cantik. Badan berisi pun orang kata tetap cantik. Aku tau sebab aku pun berfikiran centu. 

Hari demi hari aku cuba buang insecurities aku kat orang lain. Hari demi hari aku cuba tingkatkan keyakinan dalam diri ni. Hangtaudak perasaan bila keluaq pi memana dengan muka penuh parut jerawat ni cena? Dak, hang taktau. Malu nak menghadap orang lain weh. rasa macam nak kurung diri ja dalam rumah sepanjang tahun tapi untuk diri aku memang impossible la sebab aku wajib keluar rumah and menghadap ramai orang. Dari situ aku cuba tingkatkan keyakinan diri. Tiap hari aku kata dalam hati " ok haifaa, jangan malu, hang cantik dah! Bukan hang sorang ja ada kulit muka teruk haifaa, jangan risau." 

Bila insecurities melanda diri weh, hang puji pi gena pun, takdak nak heran aih. Yang dia tau dia nak mental breakdown. Aku taktau aku penah ka dak sampai tahap mental breakdown tu sebab aku pun taktau mental breakdown tu cenaaaaa huhuhuhuhuhuhuhu. Tapi aku penah la rasa nak kurung diri dalam rumah and bila tetamu mai rumah pun aku takmau tunjuk diri aku, takmau layan tetamu. Tau dak orang automatik akan nampak orang yang ada keyakinan diri rendah ni sombong. 

Kalau takmau kena label sombong kan, time bercakap dengan orang, kita kena cakap tengok mata dia. Fokus kat mata dia. Lepastu kena banyak senyum. Aku failed dodua. Senyum tu ala leh la. tapi tentang mata weh payah. Kadang aku cakap ngan pelanggan pun aku tengok bawah sambil tanya dia nak nasi berapa bungkus. Nampak dak punya low.

Lagi cara aku tingkatkan keyakinan diri, bila keluaq pi memana, last tengok cermin masa duk bersiap kat dalam rumah. Masuk ja keta terus elak tengok memana cermin dah. Cena muka aku time aku tengok before keluaq, centu la aku rasa sepanjang keluaq tu pun selagi aku tak tengok cermin la. Bukan apa, bila once dah stat tengok cermin and you find that urself are horrible, automatik mood ceria tu hilang. Dalam otak keja pikiaq bila nak balik. Kot orang lain tak sama macam aku taktau la. Tapi ni aku.

Aku rasa pathetic gila. Aku sedih dengan diri aku. Aku sedih dengan prangai aku. Aku pun taktau sampai bila aku nak jadi low macam ni. Aku pun penat duk lawan dengan insecurities aku ni. Mungkin bila aku dah ploles nanti baru aku nak ada keyakinan diri yang tinggi. Sapa takmau kulit licin woi. Dari dulu sampai la aku ngan mak aku berusaha nak bagi muka aku bersih balik. Tah kalau kira bapa duit kami habiskan kat muka aku yang masih tiada perubahan ni tah dah ribu ribu dah.

Takpa gaiz, aku memang sedang berusaha untuk tingkatkan keyakinan diri tak kira muka ploles ka dak. Sebab bila kita yakin dengan diri sendiri, memang pandangan orang lain terhadap kita pun kita tak heran dah. Aku CUBA untuk ignore pandangan orang terhadap muka aku. Aku pun masih berusaha untuk memploles kan muka. Mak aku kata "takpa, kita usaha, kita cuba selagi kita mampu." Huhuhuhuu ok ma. 

Hampa yang terasa tahap keyakinan diri hampa rendah jugak tu mohon la tingkatkan ya. Cari punca utama, then cuba atasi punca tu. Thats the only way to increase ur confidence level. 

The quickest way to acquire self confidence is to do exactly what you are afraid to do.


Kbye,

Thanks for reading.


© Layout by yours truly, with header-image effect by Chapters. 01 02 03